ŚRÓDROCZNA PRAKTYKA DYDAKTYCZNA 2021/2022

GEOGRAFIA I PRZYRODA W SZKOLE PODSTAWOWEJ


Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu


Zgodnie ze standardem kształcenia nauczycieli, na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM studenci są przygotowywani do zawodu nauczyciela geografii i przyrody. Jednostką koordynującą wszystkie działania jest Laboratorium Dydaktyki Geografii i Badań Edukacyjnych. Kształcenie studentów w zakresie nabycia kwalifikacji do nauczania geografii i przyrody odbywa się w ramach Modułu Edukacyjnego, który realizowany jest na studiach licencjackich, oraz jako kontynuacja na studiach magisterskich. Zajęcia merytoryczne na uczelni uzupełniane są praktycznymi, w tym praktykami śródrocznymi w szkołach, podczas których studenci obserwują proces kształcenia geograficznego oraz pracę nauczyciela w bezpośrednim środowisku szkolnym.


Śródroczna praktyka dydaktyczna – geografia i przyroda w szkole podstawowej

Praktyki śródroczne odbywają się podczas roku akademickiego w szkołach podstawowych przy udziale nauczyciela akademickiego, nauczyciela geografii i przyrody (opiekuna praktyki) oraz grupy studentów. Uczestniczą w nich studenci II roku studiów pierwszego stopnia (Licencjat). Praktyki stanowią ważną część akademickiego procesu dydaktycznego i równorzędnie z innymi zajęciami objętymi programem studiów podlegają obowiązkowemu zaliczeniu.

Celem śródrocznej praktyki dydaktycznej jest:

    1. poznanie specyfiki funkcjonowania szkoły podstawowej,
    2. zapoznanie studenta z organizacją pracy szkoły (dokumenty, plan zajęć),
    3. możliwość uczestnictwa w procesie dydaktyczno-wychowawczym na lekcjach geografii i przyrody prowadzonych przez doświadczonych nauczycieli,
    4. obserwacja warsztatu pracy nauczyciela (program nauczania, dziennik lekcyjny, stosowane metody i formy kształcenia, pracownia przedmiotowa),
    5. obserwowanie lekcji w odniesieniu do realizacji założonych celów dydaktycznych i metod kształcenia,
    6. przygotowywanie materiałów dydaktycznych stanowiących pomoc w kształceniu,
    7. autorefleksja na temat poziomu gotowości, przygotowania i predyspozycji studenta do roli nauczyciela geografii i przyrody.

Podstawą tej praktyki jest obserwacja bezpośrednia właściwego, zgodnego z zasadami dydaktycznymi, przebiegu lekcji geografii i przyrody, oraz konsultacje w zakresie przygotowania lekcji (tworzenia scenariusza lekcyjnego) i sposobu oceniania pracy ucznia. 

W bieżącym roku akademickim 2021/2022 praktyki powinny być realizowane w systemie stacjonarnym. W sytuacji zaistnienia konieczności nauczania zdalnego, uczestnik praktyk będzie się dostosowywał do określonych warunków, lub praktyki zostaną przesunięte w czasie.

Rozwijanie kompetencji studentów jest możliwe przy dużym zaangażowaniu i doświadczeniu nauczyciela. Zgodnie z Propozycją Nowego Modelu Kształcenia Przyszłych Nauczycieli (MNiSzW, 31 stycznia 2018 roku), do którego nawiązuje POWER, najważniejsze wymagania stawiane wobec nauczyciela – opiekuna śródrocznych praktyk to:

    1. minimum wykształcenie magisterskie w zakresie geografii z przygotowaniem pedagogicznym,
    2. doświadczenie w skutecznym prowadzeniu innowacyjnych zajęć z wykorzystaniem aktywizujących metod kształcenia, technik informacyjno-komunikacyjnych, technik twórczego myślenia, adekwatnych do celów edukacyjnych, potrzeb i możliwości uczniów,
    3. umiejętność projektowania zajęć pozalekcyjnych oraz indywidualizowania i personalizowania procesu kształcenia,
    4. umiejętności organizacyjne i społeczne – komunikatywność, umiejętność pracy w zespole,
    5. wyższa niż dobra ocena pracy,
    6. wysokie kompetencje interpersonalne,
    7. uczestnictwo w cyklicznych szkoleniach związanych z organizowaniem praktyk studenckich oraz metodami kształcenia,
    8. współpraca z uczelnią, uczestnictwo w życiu naukowym i organizacyjnym uczelni (np. konferencje, otwarte seminaria, wykłady w ramach Polskiego Towarzystwa Geograficznego, itp.).

Ponadto, wymienione wymagania zostają uzupełnione o następujące, ważne dla zadań Projektu POWER:

    1. staż pracy – minimum 3 lata,
    2. pełnienie funkcji opiekuna praktyk dydaktycznych śródrocznych lub ciągłych,
    3. współpraca z Wydziałem Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM w Poznaniu,
    4. prowadzenie zajęć pozalekcyjnych rozwijających różnorodne umiejętności,
    5. zainteresowania geograficzne, przyrodnicze, fotograficzne, itp., związane z własnym rozwojem,
    6. odpowiednia liczba godzin lekcji geografii i przyrody związana z możliwością zapewnienia studentom 10 godzin obserwacji i 5 godzin przeznaczonych na analizę, omówienie i podsumowanie lekcji.

W roku akademickim 2021/2022 śródroczne praktyki dydaktyczne odbędą się od 13 grudnia 2021 r. do 28 lutego 2022 roku. 

Zainteresowanie udziałem w projekcie POWER do pełnienia funkcji Opiekuna Śródrocznej praktyki dydaktycznej – geografia i przyroda w szkole podstawowej  prosimy przesłać do 30 listopada 2021 roku na adres pdgiee@amu.edu.pl