GEOGRAFIA I PRZYRODA W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Zgodnie ze standardem kształcenia nauczycieli, na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM studenci są przygotowywani do zawodu nauczyciela geografii i przyrody. Jednostką koordynującą wszystkie działania jest Laboratorium Dydaktyki Geografii i Badań Edukacyjnych. Kształcenie studentów w zakresie nabycia kwalifikacji do nauczania geografii i przyrody odbywa się w ramach Modułu Edukacyjnego, który realizowany jest na studiach licencjackich, oraz jako kontynuacja na studiach magisterskich. Zajęcia merytoryczne na uczelni uzupełniane są praktycznymi, w tym praktykami śródrocznymi w szkołach, podczas których studenci obserwują proces kształcenia geograficznego oraz pracę nauczyciela w bezpośrednim środowisku szkolnym.
Śródroczna praktyka dydaktyczna – geografia i przyroda w szkole podstawowej
Praktyki śródroczne odbywają się podczas roku akademickiego w szkołach podstawowych przy udziale nauczyciela akademickiego, nauczyciela geografii i przyrody (opiekuna praktyki) oraz grupy studentów. Uczestniczą w nich studenci II roku studiów pierwszego stopnia (Licencjat). Praktyki stanowią ważną część akademickiego procesu dydaktycznego i równorzędnie z innymi zajęciami objętymi programem studiów podlegają obowiązkowemu zaliczeniu.
Celem śródrocznej praktyki dydaktycznej jest:
-
- poznanie specyfiki funkcjonowania szkoły podstawowej,
- zapoznanie studenta z organizacją pracy szkoły (dokumenty, plan zajęć),
- możliwość uczestnictwa w procesie dydaktyczno-wychowawczym na lekcjach geografii i przyrody prowadzonych przez doświadczonych nauczycieli,
- obserwacja warsztatu pracy nauczyciela (program nauczania, dziennik lekcyjny, stosowane metody i formy kształcenia, pracownia przedmiotowa),
- obserwowanie lekcji w odniesieniu do realizacji założonych celów dydaktycznych i metod kształcenia,
- przygotowywanie materiałów dydaktycznych stanowiących pomoc w kształceniu,
- autorefleksja na temat poziomu gotowości, przygotowania i predyspozycji studenta do roli nauczyciela geografii i przyrody.
Podstawą tej praktyki jest obserwacja bezpośrednia właściwego, zgodnego z zasadami dydaktycznymi, przebiegu lekcji geografii i przyrody, oraz konsultacje w zakresie przygotowania lekcji (tworzenia scenariusza lekcyjnego) i sposobu oceniania pracy ucznia.
W bieżącym roku akademickim 2020/2021 z uwagi na stan epidemiczny związany z COVID-19, 5 grudnia 2020 r. wprowadzono nowelizację do obowiązujących rozporządzeń (a. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela Dz.U. 2019 poz. 1450 oraz b. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia
funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 Dz.U. 2020 poz. 1389), poprzez dodanie przepisu epizodycznego umożliwiającego realizację praktyk zawodowych (https://www.gov.pl/web/nauka/nauczycielskie-praktyki-zawodowe-w-czasie-epidemii–zmiana-standardu-ksztalcenia-nauczycieli).
Przyjmuje się więc możliwy udział studenta w obserwacji lekcji lub zajęć pozalekcyjnych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Zatem praktyki w kształceniu przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela w roku akademickim 2020/2021 będą mogły być realizowane przez (wybrane zapisy adekwatne do śródrocznej praktyki dydaktycznej):
-
-
- obserwowanie przez studentów lekcji lub zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość prowadzonych przez nauczyciela, a następnie przeprowadzenie rozmowy z nauczycielem lub opiekunem praktyk;
- przygotowywanie przez studentów projektów edukacyjnych do wykorzystania w szkole, m.in. zajęć, autorskich rozwiązań dydaktycznych, propozycji zindywidualizowanej pracy z uczniami zdolnymi oraz uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- udział studenta w prowadzonych, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, spotkaniach szkolnych zespołów przedmiotowych,
- prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, rozmowy studenta z opiekunem praktyki, dyrektorem placówki, nauczycielem pedagogiem, nauczycielem psychologiem, nauczycielem bibliotekarzem, nauczycielami wychowawcami ze świetlicy szkolnej lub innymi nauczycielami.
-
Rozwijanie kompetencji studentów jest możliwe przy dużym zaangażowaniu i doświadczeniu nauczyciela. Zgodnie z Propozycją Nowego Modelu Kształcenia Przyszłych Nauczycieli (MNiSzW, 31 stycznia 2018 roku), do którego nawiązuje POWER, najważniejsze wymagania stawiane wobec nauczyciela – opiekuna śródrocznych praktyk to:
-
-
- minimum wykształcenie magisterskie w zakresie geografii z przygotowaniem pedagogicznym,
- doświadczenie w skutecznym prowadzeniu innowacyjnych zajęć z wykorzystaniem aktywizujących metod kształcenia, technik informacyjno-komunikacyjnych, technik twórczego myślenia, adekwatnych do celów edukacyjnych, potrzeb i możliwości uczniów,
- umiejętność projektowania zajęć pozalekcyjnych oraz indywidualizowania i personalizowania procesu kształcenia,
- umiejętności organizacyjne i społeczne – komunikatywność, umiejętność pracy w zespole,
- wyższa niż dobra ocena pracy,
- wysokie kompetencje interpersonalne,
- uczestnictwo w cyklicznych szkoleniach związanych z organizowaniem praktyk studenckich oraz metodami kształcenia,
- współpraca z uczelnią, uczestnictwo w życiu naukowym i organizacyjnym uczelni (np. konferencje, otwarte seminaria, wykłady w ramach Polskiego Towarzystwa Geograficznego, itp.).
-
Ponadto, wymienione wymagania zostają uzupełnione o następujące, ważne dla zadań Projektu POWER:
-
-
- staż pracy – minimum 3 lata,
- pełnienie funkcji opiekuna praktyk dydaktycznych śródrocznych lub ciągłych,
- współpraca z Wydziałem Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM w Poznaniu,
- prowadzenie zajęć pozalekcyjnych rozwijających różnorodne umiejętności,
- zainteresowania geograficzne, przyrodnicze, fotograficzne, itp., związane z własnym rozwojem,
- odpowiednia liczba godzin lekcji geografii i przyrody związana z możliwością zapewnienia studentom 10 godzin obserwacji i 5 godzin przeznaczonych na analizę, omówienie i podsumowanie lekcji.
-
W roku akademickim 2020/2021 śródroczne praktyki dydaktyczne odbędą się od 1 lutego do 30 maja 2021 roku.
Zainteresowanie udziałem w projekcie POWER do pełnienia funkcji opiekuna Śródrocznej praktyki dydaktycznej – geografia i przyroda w szkole podstawowej prosimy przesłać do 18 stycznia 2021 roku na adres pdgiee@amu.edu.pl
Formularz zgłoszeniowo-ofertowy znajduje się w zakładce Zapytania ofertowe.